Sunday

Kenali Pokok Barli Dan Khasiat Serta Petua Air Barli Dalam Merawat Batu Karang

Barli (Hordeum vulgare) merupakan makanan manusia dan makanan ternakan yang penting, tergolong dalam keluarga rumput Poaceae. Barli merupakan tanaman bijirin yang kelima terbesar ditanam di dunia (530,000 km² atau 132 milion ekar). Tempoh percambahannya antara 1-3 hari.

Di Malaysia, bijirin yang dikenali umum sebagai "barli" sebenarnya merujuk kepada satu tanaman lain yang panggil "air mata Nabi Ayub" dalam bahasa Inggeris (Job's Tears, coix lacryma-jobi). Tumbuhan ini sebenarnya berlainan genus dengan barli asli, namun ia seringkali dijual di pasaran dengan nama "barli" atau "barli mutiara Cina".



Sumber: Wikiwand

Sejarah Pokok Barli
Barli yang ditanam merupakan keturunan dari Barli liar (Hordeum spontaneum), yang masih boleh ditemui di Timur Tengah. Kedua-dua bentuk (luder) adalah diploid (2n=14 kromosom). Kesemua variasi barli menghasilkan biji benih yang mampu tumbuh apabila dikacukan dan dengan itu dianggap satu spesies yang sama masa kini. Perbezaan utama antara berli liar dan yang ditanam adalah rachis rapuh pada barli liar yang membantu kepada penyebaran sendiri (self-propagation). Jumpaan terawal barli datangnya dari tapak Epi-Paleolitik di Levant, bermula di Natufian. Barli yang ditanam telah dijumpai pada lapisan akeramik neolitik (PPN B) di Tell Abu Hureyra di Syria. Penanaman barli kelihatannya sama dengan gandum.

Barli, dilihat sebagai pemberian utama dan silam dari bumi, mempunyai kepentingan upacara (had ritual significance), kemungkinannya dari tempoh terawal Misteri Eleusinian (Eleusinian Mysteries). Penyediaan kykeon atau minuman campuran bagi penerimaan (initiates), disediakan dari barli dan herba, dirujuk dalam Homeric hymn hingga Demeter, yang juga dikenali sebagai "Ibu-barli".

Orang-orang Greek mengeringkan barli groats dan mengoreng mereka sebelum menyediakan bubur, menurut Pliny yang tua Sejarah Semulajadi Pliny (Pliny's Natural History) (xviii.72). Ini menghasilkan malt yang menapai dan menjadi beralkohol sedikit.

Sumber: Wikiwand

Kegunaan Buah Barli
Barli merupakan makanan ruji bagi manusia dan haiwan lain. Ia lebih tahan tanah dengan kandungan garam yang tinggi berbanding gandum, yang mungkin menjelaskan peningkatan penanaman barli di Mesopotamia semenjak alaf ke-2 SM seterusnya. Barli masih mampu hidup dalam keadaan yang terlalu sejuk bagi sesetengah jenis bijian lain seperti rai.

Air barli enak diminum panas atau sejuk. Air ini sebenarnya dibuat daripada sejenis bijirin yang dipanggil "air mata Nabi Ayub" (Job's Tears) yang berlainan spesis dengan barli asli.
Air barli enak diminum panas atau sejuk. Air ini sebenarnya dibuat daripada sejenis bijirin yang dipanggil "air mata Nabi Ayub" (Job's Tears) yang berlainan spesis dengan barli asli.
Penghasilan barli malt merupakan kandungan utama penghasilan bir dan wiski.

Di Malaysia, bijirin yang dikenali umum sebagai "barli" sebenarnya merujuk kepada satu tanaman lain yang panggil "air mata Nabi Ayub" dalam bahasa Inggeris (Job's Tears, coix lacryma-jobi). Tumbuhan ini sebenarnya berlainan genus dengan barli asli, namun ia seringkali dijual di pasaran dengan nama "barli" atau "barli mutiara Cina". Air "barli" ini enak diminum panas atau sejuk. Ia dianggap dapat menyejukkan badan dalam kepercayaan orang Cina.

Petua Air Barli
Air Barli dapat menghentikan pembentukan batu karang. Malah ia dapat menghancurkan
batu karang yang ada. Ini adalah sebabnya:

  • Pengambilan air barli secara harian dikatakan salah satu cara semulajadi berkesan untuk batu karang kerana ia dapat menghasilkan tekanan pundi kencing yang diperlukan untuk menjadikan pengeluaran batu karang lebih mudah.
  • Air barli dapat membantu mengekalkan keseimbangan PH dalam tubuh kita dengan menjadikan ia alkali. Ia mengelakkan dari terjadinya batu karang baru.
  • Barli mengandungi magnesium yang banyak, ia dapat mempercepatkan pemecahan krsital kalsium oxalate.
  • Air barli dapat menyuburkan buanh pinggang dan menyihatkannya.


Cara Membuat Air Barli

  • Tuangkan 1 liter air minuman dalam periuk. Ambil satu sudu besar biji barli dan tambahkan ke dalam periuk
  • Renehkan biji barli dengan api yang kecik selama 30 minit. Keluarkan periuk dari api setelah air berkurangan sehingga setengah.
  • Sejukkan dan boleh terus diminum.
  • Tambahkan perahaan jus lemon atau satu sudu besar madu sebagai perasa.


Sumber: Wikiwand

Semoga perkongsian ini memberi manfaat pada rakan-rakan

Sumber rujukan: Jabatan Perhutanan, Wikiwand dan Warisan Petani blogspot