Friday

Kenali Manfaat Khasiat Bendi-Menguatkan Daya Memori Otak dan Kecergasan.

Abelmoschus esculentus L. dikenali sebagai bendi adalah tumbuhan berbunga tergolong dalam keluarga Malvaceae. Ia dinilai berdasarkan pada buah biji hijau yang boleh dimakan. Asal-usul geografi bendi dipertikaikan, dengan banyak menyokong ia berasal dari Asia Selatan, Ethiopia dan Afrika Barat. 

Tumbuhan ini ditanam di kawasan tropika, subtropika dan kawasan bersuhu panas sederhana di seluruh dunia. Spesies ini merupakan tumbuhan tahunan atau bermusim, tumbuh sehingga 2 m tinggi. 

Makanan Kesihatan Yang Popular

Ia berkait dengan spesies seperti pokok kapas, koko, dan bunga raya. Bendi adalah makanan kesihatan popular kerana kandungan seratnya yang tinggi, vitamin C, dan folat. Ia juga merupakan sumber kalsium dan kalium. 


Sumber: Wikiwand

Minyak makan bendi kuning-kehijauan diperah dari benih biji bendi mempunyai rasa dan bau yang menyenangkan, dan tinggi dengan lemak tak tepu seperti asid oleik dan asid linoleik. Di samping itu, tumbuhan ini telah digunakan secara perubatan dalam merawat beberapa activitii kepincangan (disorders) seperti Anti-kanser, anti-mikrob, hypoglycemic dan anti-ulser. Ia turut dikenali dengan kandungan tinggi antioksida


Bendi adalah sayuran hijau, tidak berdaun, di petik meluas di Malaysia dan di luar negara. Buahnya lembut, berlendir / melekit (mucilaginous) padat dengan kandungan pemakanan. 

Sama ada dimakan secara mentah atau dimasak kedua-duanya pasti ada manafaat tersendiri. kandungan berlendir pelekat (mucilaginous) dalam bendi ini yang membezakan ia dengan sayur-sayuran lain sebagai manfaat  luar biasa. Bendi adalah makanan kesihatan popular kerana seratnya yang tinggi, vitamin C, dan kandungan folat. 

Ia juga merupakan sumber kalsium dan kalium. Di samping itu, tumbuhan  ini telah digunakan secara perubatan untuk merawat beberapa penyakit seperti Anti Kanser, antimikrob, hipoglisemik dan aktiviti anti-ulser, dan lain-lain kajian terkini menyediakan piawaian farmakopia seperti nilai Ash tetap fizikokimia, spesifik graviti dan pH. Pemeriksaan fitokimia mendedahkan kehadiran Karbohidrat, Protein dan asid amino, flavonoid, phytosterol, dan minyak dara (volatile oil). 

Kajian ketoksikan telah dilaksanakan mengikut kaedah Knudsen dan Curtis dan sehingga dos 4000 mg / kg, tiada kematian; tiada petunjuk (manifestations) ketoksikan dilihat.



Sumber: Herba & Tumbuhan

Morfologi
Pokok herba separa keras boleh mencapai ketinggian sehingga 4 m sekiranya tidak dicantas. Batang bulat, berwarna hijau gelap serta tegap, tiada mempunyai banyak percabangan, seluruh bahagian berbulu halus. Daun jenis tunggal, susunan berpilin, bersaiz besar, mempunyai 3, 5 atau 7 cuping, tangkai daun sederhana panjang. Bunga jenis tunggal, saiz sederhana besar, mempunyai kelopak besar berwarna kuning. Buah jenis kapsul, berbentuk silinder yang meruncing di hujungnya, berwarna hijau ketika muda dan bertukar ciklat apabila telah tua, mengandungi banyak biji. Biji sederhana kecil, berbentuk bulat, berwarna putih semasa muda bertukar kelabu keperangan apabila telah tua.


Sumber: Wikiwand


Pokok bendi ini mampu macam pokok Bunga Raya dan Pokok Kapas merupakan tanaman Jangka pendek yang boleh di Ratoon menjadi tanaman tahunan. Pokoknya mampu hidup sehingga ketinggian memlebehi 2 meter jika dibiarkan. Daunnya berbentuk palmenate yang ada jejari serta mempunyai permukaan yang agak kasar. Batangnya agak lembut ketika muda dan keras sederhana keras. Bunga bendi berwarna kuning dengan ukuran 4 - 8 cm garis pusat. Pendebungaan dilaksanakan oleh serangga seperti lebah, rama-rama, kumbang, semut dan sebagainya. Buah bendi yang terbentuk dicelah batang dengan dahan berwarna hijau dan apabia dipetik untuk dimasak mengeluarkan sejenis 'Lendir'. Bagaimana pun lendir ini mudah hilang apabila dimasak dengan masukkan jus limau atau cuka kepada mereka yang tidak sukainya.


Manfaat Khasiat Bendi

1 # Membantu mengawal gula dalam darah: bendi penuh dengan serat pemakanan yang membantu mengimbangi kadar gula dalam darah melalui pengawalan kadar penyerapan gula dari saluran penghadaman. Ciri anti-diabetes dalam bendi turut dikaitkan dengan keupayaan perencatan enzim metabolisma karbohidrat, meningkatkan pengeluaran insulin, penjanaan semula sel beta pankreas dan meningkatkan rembesan insulin. 

2 # Menghalang penyakit jantung: penyakit jantung disebabkan dari tahap kolesterol tinggi dalam darah. Pectin, adalah serat mudah larut yang terdapat dalam bendi, membantu menurunkan tahap kolesterol dalam darah dengan itu membantu mencegah penyakit jantung. Bendi juga kaya dengan sebatian antioksida seperti polifenol. Terutamanya Sebatian quercetin, yang membantu mencegah pengoksidaan kolesterol, yang mengakibatkan penyumbatan arter lalu membawa kepada serangan penyakit jantung. 

3 # Bendi membantu mengurangkan berat badan:  Bendi adalah sayuran tersangat rendah kalori, dengan setiap hidangan 100g mengandungi hanya 33 kalori. Sesuai bagi mereka yang bercita-cita menurunkan berat badan. 

4 # Bendi meningkatkan ketahanan tubuh badan: Bendi kaya dengan vitamin C dengan setiap hidangan 100g memenuhi kira-kira 38% daripada keperluan harian nutrien. Vitamin C adalah nutrien penting yang membantu meningkatkan ketahanan (imuniti) dan melindungi daripada beberapa penyakit dan jangkitan. Sebagai sumber alternatif, oren dan mangga juga dapat meningkatkan pengambilan vitamin C kerana kedua-duanya adalah sumber yang amat kaya dengan nutrien. 

5 # Bendi meningkatkan fungsi mental: Folat atau Vitamin B9 juga merupakan satu lagi nutrien terpenting terdapat dalam bendi. Nutrien ini diperlukan oleh otak untuk berfungsi dengan betul kerana ia membantu dalam pengeluaran beberapa sebatian penting.


Sumber: Wikiwand


Penyembuhan Untuk Diabetes

Kandungan bahan kimia daun ini membolehkan ia memecahkan molekul-molekul lemak yang ada di sekeliling salur darah yang tersumbat yang menyebabkan tekanan darah tinggi meningkat. Air rebusan daun ini yang pahit telah merangsangnya supaya memecahkan molekul lemak. Bendi dianggap sebagai salah satu ikhtiar untuk ubatan rumah yang terbaik untuk penyakit kencing manis. 

Caranya:


  1. Belah bendi kepada 2 bahagian menegak dan rendamkannya di dalam air untuk semalaman. 
  2. Pada waktu pagi, keluarkan bendi tersebut dan minum airnya, sebelum mengambil sarapan. Bendi yang direndam semalaman, airnya menjadi pekat melekit pada waktu pagi. Air melekit ini dianggap baik bagi orang yang mengalami penyakit kencing manis.




Sumber rujukan: Jabatan Perhutanan, Wikiwand dan Herba & Tumbuhan