Sunday

Ada Apa Pada Pokok Senduduk Putih? Pokok Hiasan Sebagai Penawar Masalah Cirit Birit Ketahui Cara Penyediaan Rawatannya

Merupakan tumbuhan renek yang berketinggian sekitar 1 hingga 1. 5 meter. Namun terdapat juga yang mencapai ketinggian hingga 8 meter jika tumbuh di kawasan bertanah tinggi seperti Cameron Highland. Daunnya berbentuk ringkas dengan permukaan daun yang agak kesat dan mempunyai bulu halus yang keras. Daunnya mempunyai lebar sekira 2 hingga 5 cm dan mempunyai panjang sekitar 5-7 cm. Berbanding dengan spesies berwarna ungu jenis berbunga putih ini agak sukar dijumpai walaupun tumbuh liar di sesetengah tempat. Ia mudah membiak jika menggunakan biji benih berbanding dengan keratan batang. Biji benihnya yang tua memerlukan penjagaan rapi kerana mudah terdedah kepada sejenis kulat yang merosakkannya.

Sumber: Wikiwand

Cara Rawatan Untuk Masalah Cirit Birit
Senduduk putih merupakan tumbuhan yang mempunyai nilai perubatan yang tinggi. Bunga senduduk putih dikatakan mempunyai khasiat mengubati batuk yang lama. Ia juga dikatakan dapat mengubati kanak-kanak yang mempunyai masalah pertuturan (lambat boleh bercakap) . 

Daunnya yang tua ditumbuk bersama kunyit hidup dan dicampuri dengan air digunakan untuk merawat masalah cirit birit dan berak berdarah. 

Cara Rawatan Untuk Masalah Penyakit Keputihan
Untuk mengubati penyakit keputihan yang biasa dialami oleh wanita, dua ranting senduduk putih direbus bersama sedikit gula batu, halia dan daun bonglai untuk diminum air.

Sumber: Wikiwand

Semoga perkongsian ini memberi manfaat pada rakan-rakan

Sumber rujukan: Jabatan Perhutanan, Wikiwand dan Ubat Rebusan